سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پژوهش سرای دانش آموزی دکتر عظیمی
 
قالب وبلاگ
اقسام علم
با گذر زمان و پیشرفت و تکامل علم، علوم مختلف آنچنان توسعه پیدا کرده‎اند که یک فرد قادر بر فراگیری اصول کلی تمام علوم هم نیست چه رسد به اینکه متخصص در تمام آنها بشود. و به فرموده پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ «العلم اکثر من أن یُحصی فَخُذْ من کلّ شیءٍ أحسنه»[1] «علوم بیشتر و گسترده‎تر ازا ین است که احصاء شود پس وظیفه شما این است که از هر چیز به دنبال بهترین آن باشید.» 
حال با توجه به این گستردگی و گوناگونی، ضرورت ایجاب می‎کند که مرز بین علوم مختلف مشخص شود و علوم از جهات مختلف مورد طبقه‎بندی و تقسیم قرار بگیرند تا اینکه علاوه بر معین شدن محدوده هر علم، جستجوگران علم و دانش نیر با دید بازتری به سراغ علم مورد نیاز خود بروند و هر کس با توجه به هدف و ذوق و استعداد خویش علم مورد نظر خود را انتخاب نماید. در این گفتار کوتاه، تقسیم علم از سه زاویه مورد دقت اجمالی قرار گرفته است: 1) اقسام علوم و معیار تقسیم ‎بندی‎ها. 2) اقسام علم از نظر روایات. 3) تقسیم علوم از لحاظ حکم فراگیری آن در اسلام. 
1. اقسام علوم و ملاکهای تقسیم 
در تقسیم و دسته بندی علوم معیارهای مختلفی را می‎توان مد نظر قرار داد ک مهمترین آنها از این قرار هستند: 
1) تقسیم بر اساس اسلوب و روش تحقیق: از آنجا که تمام علوم بر اساس روش واحد بدست نمی‎آیند در یک دسته بندی تمام علومی را که با روش خاصی تحصیل می‎شوند در یک قسم و علوم دیگری را که با روش‎های دیگر بدست می‎آیند در اقسام جداگانه دیگری قرار می‎دهیم. 
بر اساس همین ملاک می‎توان علوم را به دو دسته‌ کلی تقسیم نمود: 
1) علومی که به روش تجربی بدست می‎آید و در کشف و اثبات گزاره‎های آن از حس ظاهر و تجربه به آزمون و خطا استفاده می‎شود: مانند: طب، شیمی ، زیست شناسی و ... 
2) علوم غیر تجربی: که در رسیدن به گزاره‎های آنها تجربه و حس کاربرد مستقیم ندارد، که این علوم را می‎توان به چهار دسته عمده تقسیم کرد: 
1. علوم عقلی: که با کمک گرفتن از براهین و استنتاجات عقلی محض حاصل می‎شوند. مثل: منطق، ریاضیات و فلسفه متافیزیک. 
2. علوم نقلی: که بر اساس اسناد و مدارک منقول و تاریخی بررسی می‎شوند مثل: تاریخ و رجال. 
3. علوم شهودی: که راه رسیدن به این علوم حسن باطن و شهود درونی است، که درجه اعلای این علوم وحی است که برای پیامبران حاصل می‎شود و درجه پائین‎تر آن مشاهدات عرفانی عرفاء می‎باشد. 
4. علوم ابداعی: که بر اساس جعل و اعتبار معتبرین حاصل می‎شوند و راه رسیدن به آن فراگیری قوانین اعتبار شده در آنهاست و یا علومی که از ذوق و هنر ناشی می‎شوند. البته ذکر این نکته لازم است که در هر کدام علوم از روشهای دیگر هم استفاده می‎شود مثلاً در صغری علوم عقلی ممکن است از نتایج دریافتهای تجربی استفاده می‎شود ولی روش عمده و حاکم در آن علم روش عقلی است. 
2) بر اساس هدف و غایت: 
ملاک دیگری که می‎توان بر اساس آن، علوم را دسته‎بندی که فائده و نتیجه‎ای است که بر آنها مترتب می‎شود و هدف و غایتی که فراگیر از آموختن آن در نظر می‎گیرد. مثلاً می‎توان علوم را به علومی که دارای غایات معنوی یا مادی، فردی و یا اجتماعی هستند تقسیم بندی نمود، چنانچه در برخی روایات نیز علوم بر همین اساس تقسیم شده‎اند که اشاره خواهد شد. 
3)‌ بر اساس موضوع: 
متداول‎ترین و بهترین ملاکی که مرز بین علوم مختلف را معیّن می‎سازد، دسته بندی آنها بر حسب موضوع جامع و کلی است که مسائل هر علم بر حول محور آن موضوع می‎چرخد. مثلاً موضوع علم حساب عدد و موضوع علم طب بدن انسان و ... است. 
تذکر یک نکته در اینجا لازم است و آن اینکه ممکن است در تقسیم علوم مختلف انشعابات جزئی‎تر صورت گیرد و ممکن است معیار تقسیم در شعبه‎های جزئی‎تر چیزی غیر از معیار اصلی تقسیم باشد، مثلاً علم خداشناسی یکی از اقسام علم است که به حسب موضوع مرزبندی شده است ولی همین علم بر حسب روش به سه علم خداشناسی فلسفی، عرفانی و دینی منشعب می‎گردد.[2] 
اقسام علم از نظر روایات: 
در روایات علم از نظر گاههای گوناگون تقسیم شده است که در اینجا برخی از آنها را ذکر می‎نمائیم: 
الف) علم به دو قسم است: 1) حسی: که از راه حواس بدست می‎آید. 2) عقلی، که آیه شریفه «وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (نحل / 78) به این دو نوع از علم اشاره دارد، خداوند می‎فرماید: «ما شما را خلق کردیم در حالی که هیج نمی‎دانستید و برای شما چشم و گوش (ابزار شناخت حسی) و قلب (ابزار درک و شناخت عقلی) را قرار دادیم تا بوسیله آن حقائق را درک کنید ...» حضرت علی ـ علیه السلام ـ نیز در مقایسه بین علم حسی و عقلی می‎فرمایند: «لیست الرؤیه مع الابصار فقد تکذب العیون أهلها و لایغش العقل من استنصحه»[3] «دیدن با چشمها نیست چه اینکه چشمها گاه به دارندگان خود دروغ می‎گویند ولی عقل به هر کس که خواستار اندرز او گردد دروغ نمی‎گوید» که حضرت در این بیان اشاره به راه پیدا کردن خطا در علم حسی دارند. 
ب) پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در یک تقسیم کلی، علوم را به دو دسته می‎کنند: «العلم علمان: 1) علم الادیان 
2) علم الابدان»[4] دسته‌ اول با دین و آخرت انسان مرتبطند و دسته‌ دیگر با بدن مادی و دنیای انسان در ارتباطند. 
ج) در بیان دیگری حضرت علی ـ علیه السلام ـ تمام علوم را از جهت شنیداری و اکتساب حرف بودن و یا عدم آن اینگونه تقسیم می‎نمایند: «العلم علمان: 1) مطبوعٌ و 2) مسموعٌ، لا ینفع المسموع اذالم یکن المطبوع».[5] شهید مطهری در توضیح این دو قسم می‎فرمایند: مراد از علم مسموع، علم شنیده شده و فرا گرفته شده از خارج است اما علم مطبوع علمی است که از طبیعت و سرشت انسان سرچشمه می‎گیرد، علمی که انسان از دیگری یاد نگرفته و معلوم است که همان قوه ابتکار شخص است.[6] 
د) علم را از جهت تأثیر مستقیم در سود و زیان دنیایی و یا اخروی و رسیدن به کمال واقعی انسانی نیز می‎توان تقسیم نمود، «روزی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ داخل مسجد شدند در حالی که مردم اطراف شخصی را گرفته بودند. حضرت سؤال کردند او کیست؟ گفته شد، او علامه است و از همه مردم به انساب و اشعار عرب و قواعد زبان و وقائع جاهلیت آگاه‎تر است. حضرت در جواب فرمودند: این علمی است که به جاهل آن ضرر نمی‎رساند و عالمش را سود نمی‎بخشد. انّما العلم ثلاثه : آیهٌ محکمه أو فریضهٌ عادلهٌ او سنّهٌ قائمه و ما خلاهنّ فهو فضل»[7] با توجه به این روایت می‎توان علوم را این طور تقسیم نمود: 1) غیر سودمند در امر آخرت و کمال انسان که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ با بیان «و ما خلاهنّ فهو فضل» به آن اشاره دارند: مثل علم انساب. 2) سودمند در امر آخرت: که به فرموده پیامبر بر سه دسته‎اند: 1) آیه محکمه: که گفته شده مراد از آن اصول اعتقادات است. 2) فریضه عادله: که مراد از آن را علم اخلاق و اخلاقیات دانسته‎اند. 3) سنه قائمه: که اشاره به احکام شریعت و حلال و حرام دارد.[8] 
و) تقسیم علوم مفید در جهت کمال و قرب به پروردگار: 
«امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمودند: همه علم مردم را در چهار قسم یافتم: 1) اول اینکه پروردگار خود را بشناسی. 
2) دوم اینکه بدانی با تو چه کرده است. 3) سوم اینکه بدانی از تو چه خواسته است. و 4) چهارم اینکه بدانی چه چیز ترا از دینت خارج می‎کند.»[9] 
گر چه تقسیمات دیگری نیز نسبت به علم در روایات صورت گرفته، لکن به همین مقدار بسنده می‎کنیم. 
تقسیم علوم از لحاظ حکم فراگیری آن در اسلام: 
علوم را از لحاظ حکم فراگیری آن در اسلام در پنج گروه می‎توان دسته بندی نمود: 1) واجب 2) حرام 3) مستحب 
4) مباح 5) مکروه. با این بیان که علوم به دو دسته عمده تقسیم می‎شوند: دسته اول: علومی که از یادگیری و تعلیم آنها صریحاً نهی شده مثل علم سحر و یا برای برد و جامعه فساد آفرین هستند و همینطور علومی که شخص به قصد ضرر زدن به دیگران می‎آموزد، تعلم این دسته از علوم حرام می‎باشد مگر در مواقع ضرورت، مثلاً سحر را برای ابطال سحر دیگران بیاموزد. دسته دوم: علومی که مشخصات گروه قبل را ندارند، که اینها نیز بر دو گروهند: 1) دانشهائی که مقدمه سازندگی مادی و یا معنوی، دنیوی و یا اخروی، فردی و یا اجتماعی می‎باشند و بدون آنها اساس حیات مادی و معنوی انسان به مخاطره می‎افتد؛ تحصیل این علوم به صورت واجب عینی مثل شناخت عقائد و تکالیف شرعیه و یا واجب کفائی مثل علم طب و شیمی بر همگان لازم است. 2) دانشهائی که نقش حیاتی در زندگی فرد و یا اجتماع ندارند. این گروه خود بر سه قسم‎اند: 
الف)‌مستحب: هر دانشی که مقدمه‌ تقویت بنیه مادی و یا معنوی فرد یا جامعه است و بدون آن ضربه‎ای به نیازهای وارد نمی‎شود، در صورتیکه با قصد قربت فرا گرفته شوند عمل مستحبی محسوب می‎گردند. 
ب) مباح: همین دانشهائی دسته قبل اگر بدون قصد قربت آموخته شوند مباح به حساب می‎آیند. 
ج) مکروه: دانشهائی که مقدمه‌فساد نیستند اما سودی نیز در بر ندارند اگر موجب تضییع عمر گردند و انسان را از مقصد دور نمایند لغو و مزموم و مکروه به شمار می‎آیند. مثل علم انساب.[10] 
تذکر نهائی: 
با توجه به دیدگاههای متفاوت در زمینه علوم و با وجود جهان بینی‎های گوناگون دسته بندی‎ه و تقسیم‎های مختلفی نسبت به علم به صورت جزئی و علوم به صورت کلی صورت گرفته است که بعضاً هیچگونه سازگاری با هم ندارد، لذا در هنگام قضاوت در مورد این تقسیم‎بندی‎ها ابتداء باید پیش فرضها و زاویه دید اشخاص را مورد مطالعه قرار داد و سپس نسبت به درستی یا نادرستی و جامع بودن یا نبودن تقسیم اظهار نظر نمود. 

[1] . بحار، ج 1، ص 219، ح 50، مجلسی، (بیروت - 1403 هجری. ق). 
[2] . آموزش فلسفه، ج 1، درس پنجم، محمدتقی مصباح یزدی، (سازمان تبلیغات - پائیز 72). ر.ک: فلسفه علوم - دکتر سید هاشم گلستانی، ص 119 تا 129 - فرهنگ علوم عقلی - دکتر سجادی: ماده علم، ص 407. 
[3] . نهج البلاغه، ص 1223، کلمه‌ قصار 273 - (ترجمه و شرح فیض الاسلام). 
[4] . بحارالانوار، ج 1، ص 220، ح 52. 
[5] . بحارالانوار، ج 1، ص 218، ح 42. 
[6] . تعلیم و تربیت در اسلام، شهید مطهری، ص 19، (انتشارات صدرا، ج سی و دوم). 
[7] . اصول کافی، ج 1، ص 37 (انتشارات علمیه اسلامیه - با ترجمه و شرح سید جواد مصطفوی). 
[8] . همان، ص 38. 
[9] . همان، ص 63. 
[10] . سیمای علم و حکمت در قرآن و حدیث، ص 151، محمدی ری شهری (دارالحدیث / اول).
مهدی رحیمی
 

 


[ دوشنبه 92/9/25 ] [ 12:38 عصر ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]
به نام خدا
راهنمای ثبت‌نام پنجمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

ثبت نام انفرادی

دانش‌آموزانی که عضو سایت باشگاه نانو هستند می‌توانند با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور وارد صفحه شخصی خود شوند.(کاربران اگر نام کاربری و یا رمز عبور خود را فراموش کرده اند، از قسمت "فراموشی کلمه عبور" نسبت به دریافت نام کاربری و کلمه عبور خود اقدام نمایند)
 
اگر کاربری در سایت عضو نیست، باید از طریق سایت نانو در باشگاه عضو شود.
 
اگر کاربری قبلا در سایت عضو شده باشد ولی مجددا اقدام به عضویت نماید، از آنجایی که کد ملی اش قبلا در سیستم موجود هست، سیستم اجازه ثبت مجدد را به او نخواهد داد. و این کاربر می تواند از طریق فراموشی کلمه عبور ، نام کاربری و رمز عبور قبلی خود را دریافت نماید.
 
بعد از ورود کاربران، لینک ثبت نام در المپیاد نمایش داده می شود. در این صفحه اطلاعات تحصیلی جاری خود را وارد نمایید. بعد از ثبت، ثبت نام اولیه شما انجام خواهد شد. اما بدون پرداخت هزینه، ثبت نام ناقص است.
 
بعد از ثبت نام اولیه، لینک «وضعیت ثبت نام در المپیاد» فعال می شود. در این صفحه وضعیت ثبت نام و همچنین مبلغ و لینک پرداخت هزینه قابل مشاهده است. با پرداخت هزینه ثبت نام به مبلغ 120,000 ریال ، وضعیت ثبت نام «تأیید» می شود.
 
اگر اطلاعات ثبت نامی کاربری ناقص باشد در صفحه «وضعیت ثبت نام در المپیاد» پیغام هشدار ناقص بودن اطلاعات را مشاهده خواهند نمود.(اگر اطلاعات فردی ناقص باشد قادر به دریافت کارت ورود به جلسه نخواهد بود)
 
تاریخ فعالسازی مرحله «تعیین حوزه امتحانی» و مرحله «دریافت کارت ورود به جلسه» از طریق سایت اعلام خواهد شد.

 


ثبت نام گروهی

نهادهای ترویجی اعم از آموزش و پرورش شهرستان‌ها، مناطق و ناحیه‌های آموزش و پرورش در شهرهای بزرگ، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، گروه‌های دانشجویی و شرکت‌های آموزشی می‌توانند از ابتدای مهر ماه سال جاری، نسبت به ثبت نام گروهی داوطلبان اقدام کنند.
       نهادهای جدید برای عضویت در بانک نهادهای ترویجی ستاد فناوری نانو،  ابتدا معرفی نامه ای از آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه خود دریافت، اینجا کلیک کرده و بعد از تکمیل مشخصات کامل نهاد و بارگذاری مدارک لازم اقدام به ثیت نهاد جدید نمایند. پس از تایید مدارک توسط مدیر مربوطه نام کاربری و رمز عبوربه ایمیل درج شده در فرم مربوطه ارسال می شود.

مراحل ثبت گروهی:

  •  از طریق کارتابل نهاد های ترویجی به آدرس http://irannano.org/sysadmin/dashboard/nsg/login.php وارد سایت شوید.
  • زیر منوی "مدیریت شرکت کنندگان در مسابقه و المپیاد" از منوی "مسابقه و المپیاد نانو" را انتخاب نمایید.
  • مقدار «المپیاد دانش آموزی نانو» را برای فیلد نوع ثبت نام انتخاب نمایید.
  • در گزینه «نام یا کد ملی فرد» ، نام یا کد ملی فرد مورد نظر را تایپ کرده و سپس صبر کنید تا سیستم افرادی که با این مشخصات موجود هستند ، پیشنهاد دهد. انتخاب باید فقط از لیست پیشنهادی باشد. اگر فرد مورد یافت نشد، به معنی آن است که فرد در سیستم ثبت نشده است و فرد باید ابتدا ثبت شود.
  • برای ثبت افرادی که در سیستم موجود نیستند به منوی «افراد و مراکز» مراجعه نمایید و منوی «افراد» را انتخاب نمایید. درج تمامی مقادیر ستاره دار بر ثبت فرد الزامی است.
  • هر نهادی که حداقل ده نفر را ثبت نام کند می‌تواند نسبت به پرداخت هزینه ثبت نام آن‌ها اقدام نماید.
  • اگر نهادی داوطلبی را ثبت کرد و تا 72 ساعت هزینه ثبت نام ایشان را پرداخت نکرد، ایشان از لیست ثبت نامی ها حذف خواهند شد.
  • اگر نهادی برای ورود به کارتابل خود با نام کاربری و رمز عبور فعلی مشکلی داشت باید به پست الکترونیک olympiad@nanoclub.ir ایمیل بزند.
  • برای پرداخت هزینه به منوی پرداخت مبلغ مسابقه و المپیاد مراجعه نمایید. اگر واجد شرایط پرداخت باشید، دکمه پرداخت آنلاین فعال خواهد شد.
  • به ازای هر داوطلب مبلغ 80,000 ریال به مبلغ قابل پرداخت در کارتابل نهاد اضافه می‌شود.
  • برای اطمینان از تکمیل و تایید ثبت نام افراد، حتما فیلد وضعیت آنها را چک کنید.
  • اگر اطلاعات ثبت نامی داوطلبی ناقص باشد، در صفحه شرکت کنندگان در کنار اسمش پیغام هشداری نمایش داده می شود.(اگر اطلاعات فردی ناقص باشد قادر به دریافت کارت ورود به جلسه نخواهد بود).
  • در لیست صفحه شرکت کنندگان با کلیک بر روی فیلد کد کاربر به اطلاعات فرد لینک می شوید و می توانید در صورت نیاز اطلاعات را ویرایش نمایید.
  • نهاد ها بعد از اعلام فعال شدن مرحله تعیین حوزه امتحانی داوطلبان باید نسبت به تعیین حوزه افراد خود اقدام نمایند. این کار از طریق منوی شرکت کنندگان در مسابقه یا المپیاد امکان پذیر است.
  • نهاد ها قادر به دریافت کارت های ورود به جلسه کاربران خواهند بود.
  • نهادها قادر به دریافت کارنامه داوطلبان خواهند بود.

نکات مهم و مورد توجه

 

  • برای جلوگیری از بروز هم‌پوشانی در ثبت نامی‌های یک استان، در این دوره از المپیاد، آموزش و پرورش استان‌ها نمی‌توانند به عنوان یک نهاد ترویجی اقدام به ثبت نام گروهی کنند، لذا ثبت نام از طریق آموزش و پرورش شهرستان‌ها یا نواحی شهرهای بزرگ انجام می‌شود. 
  •  کارت شرکت در آزمون تنها برای داوطلبانی صادر خواهد شد که تمامی اطلاعات شخصی و تحصیلی خود را به صورت دقیق وارد کرده .
  • توصیه می شود، نهادها زمانی نسبت به ثبت اطلاعات داوطلبان خود اقدام کنند که اولا هزینه ثبت نام را از آنها دریافت نموده، ثانیا امکان پرداخت آنلاین را داشته باشند.
  • ابعاد تصویر وارد شده باید 120 در 170 پیکسل و حجم آن حداکثر 500 کیلوبایت باشد.
  • هزینه ثبت نام فقط از طریق اینترنت، به وسیله تمام کارت‌های عضو شتاب امکان‌پذیر است.

[ یکشنبه 92/9/17 ] [ 10:33 صبح ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]

آیین نامه ارزیابی نهادهای ترویجی در پنجمین المپیاد علوم و فناوری نانو 

1 2 3 4 5

 

ستاد توسعه فناوری نانو در راستای حمایت از فعالیت‌های ترویجی و آموزشی فناوری ‌نانو، نهادهای ترویجی مشارکت‌کننده در برگزاری المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو را ارزیابی می‌کند. ارزیابی نهادها در سه مولف? کمّی، کیفی و اجرایی انجام می‌شود. در نهایت نهادهای ترویجی برگزیده از نظر مجموع امتیازهای کسب شده در هر سه شاخص، مورد تشویق و حمایت ستاد نانو قرار خواهند گرفت.
ارزیابی فعالیت‌ها برای یک دوره برگزاری المپیاد، از آغاز به کار دبیرخانه و ثبت نام داوطلبان تا پایان المپیاد و برگزاری اختتامیه انجام می‌شود.
مولفه‌های کمی مورد ارزیابی ثبت نام داوطلبان، حضور داوطلبان در جلسه آزمون، برگزاری کارگاه آموزشی برای داوطلبان و افزایش آگاهی آنان و حضور داوطلبان در آزمون‌های آزمایشی جامع برگزار شده در سایت آموزش نانو است. 
تعامل با دبیرخانه المپیاد و زمان اعلام آمادگی جهت برگزاری آزمون نیز از شاخص‌های اجرایی هستند. تعداد برگزیدگان، تعداد گواهی‌های تدریس و میانگین نمرات از جمله مولفه‌های کیفی مورد ارزیابی در این آیین‌نامه هستند.
تعریف دقیق شاخص‌ها، نحوه ارزیابی و محاسبه امتیازهای هر نهاد به طور کامل در آیین‌نامه تدوین شده، موجود است. 
برای دریافت آیین‌نامه ارزیابی نهادهای ترویجی فعال در المپیاد دانش‌آموزی نانو، اینجا کلیک کنید.

نهادهای ترویجی می‌توانند برای ارتباط با دبیرخانه المپیاد نانو و کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.nanoclub.ir یا با ایمیل olympiad@nanoclub.ir مکاتبه نمایند. 

[ یکشنبه 92/9/17 ] [ 10:30 صبح ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]

 

 

 

 


[ یکشنبه 92/9/17 ] [ 10:23 صبح ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]

به نام خدا

شیوه نامه دومین دوره مسابقات ملی  دومینو تاپلینگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر

درراستای اهداف پژوهشی وظهور خلاقیت هاوارتقای توان ذهنی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر باهمکاری انجمن دومینو تبریز مسابقات ملی دومینو تاپلینگ را درزمستان 1391برگزار می نماید .

تلاش مابراین است که باایجاد رقابتی مفید وسالم بسترمناسبی راجهت ظهوروشکوفایی استعداد های هنری دانشجویان و دانش آموزان به مدد ترکیب و تنوع رنگ ها در چیدمان زیبای مهره های دومینو فراهم آوریم وبابه

تصویرکشیدن افتخارات ،نمادهای فرهنگی وپیشرفت های ملی وجهانی درطراحی نقشه های دومینو نظاره گر ارتقای آگاهی   ودرک اجتماعی شرکت کنندگان  باشیم وبتوانیم شاهدرشدآموخته های علمی آنان درطراحی

انواع مکانیسم های مکانیکی، الکترونیکی،صوتی وتصویری بوده وضمن تأکید بر بالا بردن قدرت تمرکز ذهنی ومهارت های پایه هندسی ،قدرت تشخیص شکل واندازه درچیدمان مهره های دومینو رابه همراه سایر

مهارت های شنیداری وهماهنگی ذهن با حرکات چشم ودست درآنان بهبود بخشیم وگام مؤثری درجهت تحکیم حسن همکاری،بردباری وافزایش اطمینان وعزت نفس آنان برداریم.

 

این شیوه نامه درابتدابه اهداف مسابقات می پردازدو سپس به تقویم اجرایی پرداخته ودرپایان آیین نامه داوری وآیتم های عمومی وتخصصی ارزشیابی مسابقات رااعلام می کند.

الف)اهداف

این دوره از مسابقات به امید تحقق اهداف پژوهشی،آموزشی وتربیتی چنداست که ازجمله آنان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-تحریک وتقویت قوه تخیل دانشجویان و دانش آموزان

2-رشد قوه خلاقیت های هنری دانشجویان و دانش آموزان

3-تقویت توان تفسیر نموددارهاونقشه ها وتشخیص نشانه هاونمادها

4-افزایش توانمندی های علمی شرکت کنندگان درزمینه  طراحی مکانیسم ها

5-تقویت انواع مهارت های ذهنی (به ویژه مهارت های پایه هندسی) ومهارت های عملی دانشجویان و دانش آموزان

6-افزایش قدرت تمرکز وهماهنگی های ذهن واعضا(به ویژه چشم ودست) در شرکت کنندگان

7-ایجادروحیه مشارکت وهمکاری شرکت کنندگان دریک کارگروهی علمی

8-ایجاد رقابت علمی سالم وهیجان انگیز میان شرکت کنندگان

9-کمک به ظهوروشکوفایی قوه ی ابتکاروانواع خلاقیت ها در شرکت کنندگان

ب)آیین نامه اجرایی مسابقات

1-تعداداعضای هرتیم به تفکیک جنسیت وحداکثر 5 نفر است حضورسرپرست تیم درجلسه ی توجیهی آیین نامه داوری الزامی می باشد.

2-تعداد مهره های مورد استفاده چیدمان حداکثر 

(نوع وجنس مهره ها نقشی در شمارش آن ندارد و تهیه مهره بیش از 3000 مهره به عهده خودتیم هاست  وکمیته اجرایی مسئولیتی درقبال تهیه آن درروز مسابقه ندارد.)

3-فضای مورد استفاده هرتیم،زمینی به مساحت تقریبی5×4 متراست.

4-زمان چیدمان مهره ها برای هرتیم 4 ساعت است وحداکثر 2 بازه زمانی 15 دقیقه ای(بدون کسرامتیاز) به تیم داده می شود.

5-هرگونه دخالت مستقیم مربی یاهمراهان تیم ها درزمان مسابقه درچیدمان مهره هاممنوع است ودرصورت مشاهده هرگونه تخلفی دراین زمینه ،تیم مزبور حذف خواهدشد.

6-استفاده ازحداقل 6مکانیسم برای گروه های دانشجویی و 4 مکانیسم برای گروه های دانش آموزی درطرح چیدمان الزامی است.(تعیین نوع مکانیسم به انتخاب وخلاقیت تیم ها می باشد.)

7-استفاده ازموادآتش زا،انفجاری،شیمیایی ووسایل الکترونیکی خطر ساز درمکانیسم ها ووارد ساختن هرگونه آسیبی به زمین مسابقه ممنوع است ودرصورت تخلف موجب حذف تیم خواهد بود.

8-مطابقت چیدمان مهره ها ی هرتیم باطرح ارسالی اولیه الزامی است(عدم مطابقت  بنا به تشخیص هیئت داوران موجب کسرامتیاز ویاحذف کلی تیم خاطی خواهدبود)

9-لازم است طرح اولیه چیدمان تیم هاروز مسابقه به همراه سایرمدارک لازم به کمیته اجرایی تحویل داده می شود.

10-درطرح اولیه چیدمان تیم ها،تعیین مسیر حرکت دومینو ومحل قرارگرفتن مکانیسم ها الزامی است. مکانیسم ها و وسایل استفاده شده درساخت آن ها درصفحه ای جداگانه معرفی وتوضیح داده می شود.

11-درصورت تکراری بودن طرح ها ی چند تیم شرکت کننده فقط یک طرح پذیرفته وباقی حذف خواهد شد.

12- سادگی وخلاقیت درمکانیسم ها امتیازویژ ه ای دارد.

13-لازم است تیم های شرکت کننده دانش آموزی از طریق پژوهش سراهای مناطق ونواحی ودرصورت نبود پژوهش سرا درمنطقه ازطریق آموزش وپرورش محل معرفی شوند(نحوه انتخاب تیم ها به عهده پژوهش سراها یا ادارات آموزش وپرورش خواهدبود.)

15-مبالغ پرداختی ومدارک تیم ها ی شرکت کننده درصورت عدم حضور درجشنواره به هیچ وجه مسترد نخواهد شد.

 

 

ج)تقویم اجرایی جشنواره

1- آخرین مهلت ثبت نام اینترنتی تیم ها درسایت مسابقات :                          5 اذر ماه 92


[ شنبه 92/9/16 ] [ 6:35 عصر ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]

با توجه به محدودیت ها و هزینه های تحمیلی فقط یک تیم از پژوهشسرای دکتر عظیمی در مسابقات کشوری دومینو خمینی شهر شرکت می کند.


[ شنبه 92/9/16 ] [ 6:27 عصر ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]

از آنجا که سایت پژوهشسرای دکتر عظیمی(http://drazimi.isfedu.ir/ ) حدود 6 ماه است که قابلیت بارگذاری جدید ندارد و ما نتوانستیم مشکل موجود را حل کنیم موقتا به وبلاگ پژوهشسرا مراجعت نمودیم که حدود یک ماه گذشته به صورت پراکنده مطالب و موضوعاتی را در آن قرار داده ایم.  فعلا همین وبلاگ در دستور کار هست تا زمانیکه یک سایت قابل درخور داشته باشیم 


[ چهارشنبه 92/9/13 ] [ 2:6 عصر ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]

کسب رتبه اول کشوری هشتمین دوره مسابقات ماشین های شیمیایی(کمیکار کشوری) در بخش دانش آموزی

قابل ذکر است در هشتمین دوره مسابقات کشوری ماشین های شیمیایی پژوهشسراهای استان اصفهان با حضور 4 تیم خوب و قابل تمجید یک بار دیگر توانایی خود را به رخ پژوهشساهای کشور کشیدند.

اما آنچه باعث افتخار استان اصفهان شد درخشش دانش آموزان آران و بیدگل در این دوره از مسابقات بود که توانستند در یک رقابت سنگین در بین تیم های حاضر رتبه اول مسابقات را در مجموع پوستر و عملکرد کسب نماید.


[ چهارشنبه 92/9/13 ] [ 12:54 عصر ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]

آیا پژوهشسرای آران وبیدگل امسال هم در مسابقات کشوری خمینی شهر شرکت می کند؟!!

آیا سطح مسابقات خمینی شهر در سطح دانش آموزان ما هست؟

آیا...؟

در شهرستان آران وبیدگل 24 نفر از دانش آموزان فعال رشته دومینو در غالب 6 تیم چهارنفره اعلام آمادگی جهت شرکت در مسابقات دومینو کشوری که در تاریخ 15 آذرماه 92 در خمینی شهر برگزار می شود نمودند. 


[ دوشنبه 92/9/4 ] [ 11:41 صبح ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]

چهارمین دوره مسابقات رباتیک نجف آباد در تاریخ 26 آذرماه 92 برگزار می گردد .

لطفا دانش آموزان علاقه مند جهت شرکت و ثبت نام قبل از تاریخ 15 آذرماه به پژوهشسرای دکتر عظیمی آران و بید گل مراجعه نمایند.

 

متن نامه دریافتی از پژوهشسرای نجف آباد:

به: پژوهشسراهای دانش آموزی استان اصفهان
موضوع   :چهارمین دوره مسابقات روباتیک  )جام زنده یاد عباس رستمی(
سلام علیکم
                پس از حمد خدا و درود و صلوات بر حضرت محمد و آل محمد (ص) و با احترام ،چهارمین دوره مسابقات روباتیک جام زنده یاد عباس رستمی در سطح استانی برگزار می گردد.

رشته های این مسابقه عبارتند از: روبات های جنگجو (سبک، متوسط، سنگین)- روبات های مسیریاب و روبات های آتش نشان

شیوه نامه مسابقه پیوست بخشنامه است. مستدعی است مدیران محترم پژوهشسرا پس از اطلاع از تعداد دانش آموزان شرکت کننده، شیوه نامه مربوطه را در اختیار دانش آموزان قرار دهند. در ضمن متن شیوه نامه از وبلاگ پژوهشسرا نیز قابل دریافت می باشد.

آدرس وبلاگ پژوهشسرا (psd1761.blogfa.com)


* زمان ثبت نام : از 13/08/92 لغایت15/09/92 
 *مکان ثبت نام : دبیرخانه پژوهشسرای دانش آموزی شهید احمد حجتی(زنده یاد عباس رستمی)
 *دریافت مدارک و ثبت نام از ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر هر روز به جز روزهای سه شنبه
 *ثبت نام برای متقاضیان شهرستان بصورت حضوری است .(متقاضیان شهرستان های دیگر می توانند مبلغ ثبت نام را به حساب ملی پژوهشسرا واریز نموده و اسکن فیش واریزی را به همراه فرم ثبت نام تکمیل شده و اسکن عکس تا تاریخ مذکور به پست الکترونیک پژوهشسرای شهید حجتی ارسال نمایند.

شماره حساب سیبا:      4150111032009      

 ایمیل پژوهشسرا: pajuheshsara1761@isfedu.ir         

 تلفن دبیرخانه روباتیک  پژوهشسرا: 2643343-0331

 

مدارک مورد نیاز

>تکمیل فرم ثبت نام(  به پیوست موجود است.(
>یک قطعه عکس (هنگام ارسال عکس بصورت ایمیل فایل عکس هر داوطلب با نام خودش ارسال گردد)

   >فرم اشتغال به تحصیل دانش آموزی.( این فرم را دانش آموزان باید از آموزشگاه خود تهیه و در زمان پذیرش قبل از مسابقه ارائه نمایند.)

 >به همراه داشتن اصل فیش واریزی

... روبات های سبک و متوسط هزینه ثبت نام هر فرد مبلغ 15 هزار تومان و هزینه ثبت نام تیم 10 هزار تومان می باشد.  
... روبات های جنگجوی سنگین و مسیریاب و آتش نشان هزینه ثبت نام هر فرد مبلغ 20 هزار تومان و هزینه ثبت نام تیم 10 هزار تومان می باشد.
... هزینه پذیرایی پیش غذاو ناهار هر فرد شرکت کننده ، سرپرست یا همراه 8000 تومان می باشد.
... تاریخ مسابقه: 26 آذرماه    

 

... مکان مسابقه: تربیت معلم شهید آیت نجف آباد        آدرس: نجف آباد – امیر آباد – خ استاد مطهری جنوبی – دانشگاه فرهنگیان – مرکز شهید آیت نجف آباد
... پذیرش تیم ها از ساعت 8 صبح همان روز خواهد بود.
... شرط تشکیل هر کدام از مسابقات فوق رسیدن تعداد تیم ها به حد نصاب است. در غیر این صورت مبالغ عودت داده خواهد شد.
 
هزینه های دریافتی از دانش آموزان صرف خرید جوایز، تهیه تندیس، لوح های تندیس، حق الزحمه های داوری و اجرایی، ساخت زمین های مسابقه و صوت و تصویر خواهد گردید.
در ضمن روزهای چهارشنبه هر هفته تا زمان شروع مسابقات از ساعت4 الی 6 بعدازظهر، مربی روباتیک پژوهشسرا آماده پاسخگویی حضوری به سوالات دانش آموزان و ارائه مشاوره جهت تکمیل ساخت روبات آنان خواهد بود.



[ دوشنبه 92/9/4 ] [ 11:24 صبح ] [ پژوهش سرای دکتر عظیمی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

پژوهشسرای دانش آموزی دکتر عظیمی در شهرستان آران و بیدگل
امکانات وب


بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 73405